081002

Tjena, 

Hänt lite iallafall sen jag skrev loggbok senast. Vi var på fordon i onsdags(igår) och fick hjälp med att testa generatorn. Vi hade tänkt att vara väldigt vetenskapliga och göra långa utförliga tabeller, för att sedan redovisa grafiskt i ett schema, men detta gick inte som vi tänkt oss. Vi spände fast remmen till provmotorn och kopplade alla kablar dit dom skulle på provbänken och stod med penna och papper i högsta hugg, men vi fick upp den i varv och den fungerade iallafall!

Den gav bra med ström men ganska snabbt så började generatorn slira. Det vi fått reda på av denna generatortest är:

Generatorn är i fullt funktionerligt skick

Generatorn har en B+ resp. D+ pol och jord:
B+ är där vi tar ut kraften och D+ är en pol som är kopplad till kärnan som förstärker magnetfältet har jag förstått. Utan spänning på D+ så startar inte generatorn därför tänkte vi koppla den ned till batteriet. 

Generatorn måste varvas upp i ca 1800 varv/min:
För att generatorn ska börja ge lite ström måste den varvas upp i ca1800 varv/min, men den kan sedan fortsätta ge ström tills den går under ca 900 varv/min

Växel:
För att vi ska få nån fyr på generatorn så måste vi växla upp den så att den snurrar snabbare än "turbinen" 





Har exakta värden och bilder på hur mycket ström vi får i vilken spänning men får återkomma för ligger i karl-oskars skåp

ciao!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0