090308

Ok, 

nu har jag suttit med rapporten en bra stund och det börjar bli färdigt. Det här blir nog ett av de sista inläggen jag skriver på bloggen. Tänkte iallafall klistra in blogginläggen i rapporten nu iallafall. Kan komma ett till imorgon men det får christer ha förbiseende med då jag tänkte skriva ut så mycket jag kan nu. 

Hade:) blir jag klar så blir det o fira!

090308

Hej igen, nu har jag glömt att skriva om i torsdags så det kommer lite i inlägget!

I torsdags efter skolan tog vi oss hem till calle för att sy på segelduken på vindkraftverket. Vi hade skärt ut bitar som skulle klä hela ytan(se bild senare) och ställde oss för att sy på dem. Det var en del jobb, speciellt i början innan man kunde släppa duken. Men tillslut så fick vi dit det mesta. Vi hann inte riktigt sy klart för att Calle och Anders skulle spela innebandy match. Men resultatet blev väl dugligt. Våra sykunskaper var inte det bästa. Men det bör inte ha så jättestor inverkan. 

Vi valde förresten att sy, framför att använta etc lim. Det är enklare att plocka a igen om man syr med tråd samt ska du limma måste du ändå ha något som håller allting på plats, eller hur?

Anders har mycket mer bilder från detta och de kommer med i projektrapporten. 

Idag, söndag så valde jag och Calle att fortsätta med att sy dit allt och jag tog med den sista plastbiten som hade gått sönder och låste fast. Allting gick fint och vi ställde ut det för att prova om det hände något. Det rörde sig sporadiskt men det blåste lite för dåligt för att få någon rotation, såhär såg det ut:



Jag tror faktiskt inte att vi kommer kunna provköra innan tisdag. Men den snurrade väldigt sakta åt det håll vi ville, så allting verkar funka. Frågan är bara hur bra. ?

Det som är kvar nu är:

*Färdigställa ritning

*Rapport

Saken är den att jag inte fått solidworks att funka här hemma, varken piratkopierat eller med skolans skiva. Du ska tydligen vara datahacker för att få igång skiten. Något som satt käppar i hjulet. Men imorrn bitti får jag hårdköra i skolan. Inte så mycket mer att göra åt det. Om det fattas något imorgon så har jag ju gjort det bästa jag kunnat. Men ingen i skolan har varit särskilt intresserad visa hur det egentligen är tänkt att man ska få igång SLD student edition. 

Nu ska jag skriva klart det sista på projektrapporten. Ska bli skönt när den blir inlämnad:)

hade

090304

Hallå, 

Ledsen att måndagen blev mycket text och lite bilder. Men laddar idag upp bilder från i tisdags. Ska ta med så mycket det går i texten nu. 

För att börja med en sammanfattning. Tisdags var en mycket givande dag. Hårt arbete och all tid vi lade gav resultat. Vi jobbade med projektarbetet mellan ca 8-19. När vi började såg det ut såhär. 

De 3 stöttor vi köpt byggde vi som sagt en ställning utav. Denna ställning har sina ben fastsvetsade på en platta. Plattan har ett hål i mitten där ett Cykelnav samt hjul är placerat. Så här långt hade vi kommit efter i måndags. 

Nu ska jag förklara vad vi gjorde i tisdags. Vi började tisdagen med att ta fram svetsen för att svetsa dit de stöttor som kom att sitta ute på cykelfälgen. De såg/ser ut såhär:



Detta var lite svårt och det var tur att vi var 3 man. Att mäta så att allt kom rätt krävde lite tålamod men slutresultatet är jag nöjd med. Svetsarna mellan fälgen och stöttorna är jag dock mindre nöjd med, även om de klarar våra hållfasthetskrav. Fälgen var ganska tunn att svetsa i och vi var tvugna att vara utomhus, där det blåser en del. Detta orsakar att gasen blåser iväg och gör att svetsen "hoppar". Men vi slipade sedan ner svetsarna, både för att göra det snyggt, och för att se att vi hade en fog mellan materialen. 

När detta steg var över så kom vi till att svetsa lodräta stänger längst ut på de stöttor vi just svetsat fast. Vi hjälptes åt att förbereda detta och slipa/kapa för svetsning osv. Detta blev mycket bra och jag är mycket nöjd med de svetsar som jag lyckades åstakomma. Kraftverket började nu se mycket mer helt ut. Från att ha blivit kallat fågelskrämma av personer jag inte nämner vid namn, till att bli estetiskt tilltalande enligt mig. Här är Kraftverket efter detta stadie. 



På långt håll tyckte jag att detta såg riktigt fint ut. Utan rosten skulle allting se ut som en fröjd för ögat. Efter vi var klara här så åkte vi hem till Daniel Lundgren, vars far vi tidigare köpt skrot utav, och hämtade lite ståltråd. Ståltråden låg bara och skräpade och vi behövde inte betala något för den vilket var överkomligt. Det var sån tråd som används i elstängsel för kreatur. 

När vi kom tillbaka så satte vi oss först och åt lunch för att sedan förbereda och svetsa det sista. Vi förberedde 6 små bitar som skulle sitta på respektivie under den lodräta stöttan och vara bas för segelduken. Vi borrade hål att fästa ståltråden i osv. Svetsarna där blev också lite finare och jag fick nog in lite bättre snits på det där tillslut. När detta stadie var klart så började vi bygga upphängningen till segelduken. 



Den här 150 cm långa plastlisten hade jag med mig hemifrån. Vi delade biten i 3x50cm bitar för att änvända till var och en av de 3 "skovlarna". I dessa borrade vi hål i både fram och bakkant för att kunna fästa ståltråden. Vi böjde till önskad form med hjälp av värmepistol och jag blev nöjd med resultatet. Det såg ut såhär:



Nu fick jag användning av den trådlåsnings praktik jag fått inom flygtekniken. På flygplan är trådlåsning en metod att hålla saker på plats där vibrationer och mekanisk rörelse kan ge upphov till att saker gängar ur. Jag är mycket nöjd med resultatet. 

På undersidan av den vertikala staven längst ut på stöttorna så valde vi sedan också att svetsa dit en bit som skulle hjälpa till att hålla ståltråden på plats. Detta behövdes då vi inte hade plast nog att montera både på ovansidan och undersidan. Jag tror att detta kommer hålla ganska bra då segelduken kommer att vilja dra allting framåt, och dess ringa vikt kommer inte ge några grövre påkänningar i vertikal led. 

När vi var klara med detta finliret tyckte vi att det var dags att frakta allting in mot stan. Vi städade iordning och plockade ihop allt. Något som även idag fungerade mycket bra och vi lämnade allt i samma skick som det var då vi kom.Vi åkte sedan in och lånade calles mammas bil som hade dragkrok, och tog hans kärra. Det var lite trångt men vi lyckades få in det. Vi råkade tyvärr bryta av en liten bit på en plastdel. Detta är dock lindrigt och jag ska borra nya hål ikväll så vi kan sätta dit den imorgon igen. 

Det var jättebra att vi kunde låna våra lokaler ute på hovby, men jag ser det som en självklarhet att vi skulle kunna göra det eftersom lokalerna är till för oss elever. Det som var lite negativt var att några av de lärare som höll till där under dagen, gick och påpekade saker hela tiden. De visste inget om projektet eller dess syfte men ville ändå lägga kommentarer som "Det där kommer aldrig fungera", "Det kommer att rasa ihop", "Det där är inte svetsbart". Dock ett stort + till Andreas Lignell som hjälpte till att ställa in svetsen. Den funkade bättre efter det vilket i kombination med att mina svetskunskaper förbättrades gav ganska fina fogar på sina håll. Tillslut.

Hos calle skärde vi upp bitar av segelduken men hann aldrig sy dit den. Vi tror att sy är den bästa metoden för att fästa och detta vill vi göra genom att fålla duken runt/över ytterkanterna och lägga en söm. Man skulle nog kunna använda något lim men det länns som om man inte förstör duken lika mycket samt sparar vikt om man syr. Saker till detta fick vi låna av anders snälla mamma. Men nu var klockan 7 och vi fick avbryta. Vi har allting ståendes i calles garage och vi ska dit imorgon för att sy dit segelduken. 

Jag har stora förhoppningar och får uppdatera om resultatet efter imorgon. Imorgon borde vi ha sytt dit all duk och tagit ut och testat om det verkligen fungerar. Jag har stora förhoppningar. 

På återseende

090302

Tjena, 

Idag så började vi med att bygga på vårt kraftverk. 

Jag laddade bilen med lite saker jag skulle ha med och lämnade vara ca 20 över 7. Det jag hade med mig var:

*2m lång plastlist, bredd 6 cm
*2 cykelhjul
*Korv(Ericssons chark) & bröd
*Frukt

Jag hämtade upp calle och hans grejor och sen åkte vi till anders och drog med honom också. När vi väl kom fram till hovby dit bosse lovat att öppna åt oss så var det ingen där. Vi kollade både teorisal och hangar men det var inte en själ i närheten. Jag ringde till Micke(Mikael Erhardsson) eftersom jag inte har bosses nummer och fick reda på att dom var på de la gardie för någon länsstudiedags nåasdajslkdajhsd. Bosse hälsade att han skulle komma om en timma så vi åkte först hem till Anders.

Detta gjorde mig väldigt arg och jag var nära att kalla Bosse för @#{ eftersom han tidigare talat om för mig att han skulle vara där kl 8. Hur skulle en lärare känna om han/hon kom till en lektion där alla elever bara struntad i lektionen? Iallafall så tänkte jag att man aldrig kan lita på tider när det gäller våra lärare så vi åkte in och hämtade nykeln och satte igång. Vi kom igång ungefär kl 9. Vi körde sedan på till lunch vilket var kl 11.30.

Under denna tid så mätte vi upp stöttorna som skulle svetsas på en platta. Vi hade inga gradskivor utan endast vinkelhake och måttband så vi fick räkna för att få det rätt.  Men det blev ändå rättså rakt genom att vi slog våra kloka huvuden ihop. Vi mätte på 2 olika ställen och bestämde 2 olika höjder vilket gav ungefär den vinkel vi ville ha. Vi slipade sedan rent och borrade den metallplatta som skulle vara överst, vilken stöttorna skulle vara fastsvetsade i. Vi borrade ett hål stort nog att få navbulten från cykelhjulet igenom vilket blev 11 mm. 

Denna idé fungerade utmärkt och efter att ha tvättat och smörjat upp cykelhjulet så rullade det på fint. Vi tog nu lunch vilken vi åt i köket på hovby. Vi lunchade till 12.15 och satte sedan igång. Vi började nu svetsa topp-plattan på stöttorna. 

Vi lade topp-plattan på marken och sedan stog Anders och Calle och höll stöttorna medans jag punktade, detta efter att vi med spritpenna och synvinkel kontrollerat att allting skulle bli så symmetriskt som möjligt. Detta blev faktiskt överraskande bra. Vi svetsade sedan fast allting bra. Både jag och Anders svetsade, men calle ville inte. Jag tror han var lite rädd för att han skulle få världens stöt eller nått. 

Vi började sedan mäta på hur allting skulle vara monterat på fälgen och kom igång med att slipa på fälgen. För övrigt så kom bosse och påpekade att han trodde fälgen var av aluminium. Något jag var säker på att den inte var. Så jag slipade upp lite för att prova om det var svetsbart, och det svetsade fint som bara den. Vi kapade sedan alla bitar i längder och slipade så att vi imorgon kan börja svetsa detta. Men det känns som om vi kommer att bli klara imorrn samtidigt som vi har koll på allting. Hoppas bara att det fungerar. 

Sedan hade vi rast vid halv 3. Efter detta så städade vi i stort sett. Något som jag faktiskt lärt mig av att vara ute i hangaren är att det är viktigt att städa. Allt annat arbete blir roligare och går fortare om man har viss ordning. Så är det bara. 

För att sammanfatta dagen så tycker jag att det var roligt faktiskt. Vi hjälptes åt alla 3, (jag anders och calle). Calle och Anders provade på att slipa och skära i metall vilket dom tyckte var kul. Anders provade att svetsa också vilket jag tror calle var lite rädd för. Men vem går inte igång på att skära i metall lixom? jämfört med att sitta vid en dator så är det ju ganska annorlunda. Jag hoppas att vi får ett resultat som fungerar bra. Syftet med det vi håller på att bygga är ju egentligen att visa själva principen, samt att få upp folks ögon för nya lösningar inom denna branch som går framåt väldigt snabbt. 

Ledsen att inga bilder kommit upp här, men imorgon ska jag ta några. Kamera har inte varit det första jag tänkt på att ta med i den stressiga omgivning jag lever i just nu. Men det löser sig!

Bra jobbat Projectwindgen, hej. Nu ska jag skriva fysiklabb.




RSS 2.0