080402

Idag hade vi vårt första möte med projektarbetesgruppen där vi skrev upp mål och moment för vårt arbete som är att bygga ett vindkraftverk. Vi kan lägga upp dokumentet på sidan när den kommer upp! Dock får vi vänta tills jag blir 18, vilket är 2 veckor, så vi kan beställa hemsidan. Det känns lite coolt att ha en egen hemsida och det ska finnas 4:st bloggar där vi fyra ska kunna logga i varsin. Vi bestämde ganska viktiga saker och om ett tag ska vi planera in några besök med diverse kunniga folk för att ha kompetensen före vi försöker använda den. Det är en del i skolan just nu för mig så jag hoppas att det blir bättre schema i 3:an så att det finns mer energi över till projektarbete. Vi har snackat lite om konstruktionen, mycket är just nu beroende på hur mycket vi kan tänkas få i bidrag, om något alls. I vilket fall så är nog inte strukturen ett stort problem att konstruera utan propellerbladen och växling mellan generator/propellerblad är det som kan bli lite att bita i. Propellerbladen kan vara antingen i trä, eftersom det är lätt att bearbeta och billigt, eller glasfiber gjuten runt en trämodell vilket är ett dyrare men lättare sett till massa. Först och främst så hade vi tänkt boka in några intevjuer med nån kunnig och dels kanske CG på en föreläsning om generatorer. Jag kom på att vi antagligen behöver en växelströmsgenerator eftersom den ger samma spänning oberoende av varvtalet vilket en DC generator inte gör?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0