080921

Hejsan, 

Kom nyss på att ja o calle va i majåker i onsdags! 

Det hela började med att Calle sa att han kanske hade hittat en "ställning"/"mast" som vi kunde ta ner o ha till vårt vindkraftverk. Jag frågade hur hög den var och vart o han sa att den kanske va 25-30 m hög. "HUR FAN SKA VI MONTERA NER EN STÄLLNING SOM ÄR 25-30m HÖG?" var min spontana fråga och calle prutade ner sig till 15 m och vi skyllde på hans värdelösa uppskattningsförmåga. 

Men iallafall så kom vi på att vi får väl åka ut o kolla för att få inspiration och eftersom Calle inte orkade gå så fick vi låna hans mammas bil(klen:P) . Vi åkte ut och kollade och den var lite hög och inte direkt nedmonterbar, men cool. Alltid trott att det vart en mobilmast av nått slag. Den måste vart 25-30 m iallafall. 


Fick inte ens med hela på bilden


Men det var iallafall lärorikt att se konstruktionen och roligt att se hur mycket allting utvecklats inom branchen under de senaste åren. Här är jag:


Jag en bit ifrån

Som ni ser så finns en vinch som gick till en hiss på sidan av masten. Den var dock rejält ur funktion. 



Tog en bild på hur de fäst alla delar av masten. Det jag reagerar lite på är att den var formad som en lång rektangel, med lika stor bredd 20 m upp som vid botten, Det borde väl bara betyda onödiga påfrestningar på konstruktionen? 

Ne nu fan får de räcka, de tycker nog calle också:



Kommentarer
Postat av: Robin Ohlsson

det känns som calle inte tänker innan han snackar tycker jag ^^ men calle kanske kan ha den hemma i sin källare medans ni fixar generatorn... ;D

2008-09-22 @ 22:32:24
URL: http://rolproject.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0