090219

Hallå där igen, 

Igår hade vi lite projektarbete efter skolan alla tre för första gången på länge. Vi började med att gå till Calle där alla delar vi införskaffat låg. Vi drog in allt i garaget och började göra klart för oss hur det skulle se ut, stog och pusslade lite och det verkar ganska lovande. Strukturen blir nog inga problem, det är att få till axel på ett bra sätt som är viktigt just nu. Själva turbindelen kan inte byggas utan att vi har en fungerande, roterande axel. Det är här det sätter käppar i hjulet.

Vi hittade ju en diffrential som vi tänkte använda men vi har misstankar om att den kommer att gå alldeles för trögt. Man skulle kunna ta bort de delar som vi inte behöver i själva diffrentialhuset men detta innebär jobb och inget säkert resultat. Vi letar efter vad som helst som kan snurra fritt och hysa en axel på ovansidan. Vi bestämde oss efter ett tag att gå hem till Anders i majåker och leta lite. Hans bror är lastbilsmekaniker och har en del saker hemma i sitt garage som vi letade lite bland. 

Vi hittade en servopump med ett hjul på som snurrade ganska lätt. Det hade kunnat fungera ganska bra men vi vet inte om själva hjulet är svetsbart. Vi tänkte att vi skulle sätta en tjockare järnstång lodrät upp som roterade på denna tallrik. Järnstången skulle fungera som axel. Men vi ringde Anders bror och hörde med honom men han sa att han kanske hade något bättre vilket låter riktigt bra. Men vi måste bara få fram den där "bättre" delen, för som vanligt så är det lätt att säga en sak men ofta svårt att göra:)

Detta är som sagt den praktiska delen och vi jobbar för fullt för att genomföra den snyggt. Vi ska göra vårt bästa även om vi har begränsningar i form av bristande kunskap, bristande ekonomisk kraft och bristande tillgång på lokaler. FÖR ATT INTE GLÖMMA DET VIKTIGASTE: TID. Vi hade tänkt att vi skulle vara ute i våran hangar på flygplatsen men har inte spikat detta 100% än. Men har inte frågat än :P men där har vi det mesta vi behöver. Slip, cirkelsåg och svets. Detta hade vi tänkt genomföra på A-dagarna nästnästa måndag/tisdag. Eftersom detta är 1 vecka innan inlämningsdatum så tänkte jag börja med det jag kan göra på redovisningen så länge. 

Lite cool VAWT

Sedan har vi ritningsdelen, vilken har vissa begränsningar. Det som hindrar på den fronten är att jag inte har ett fungerande solidworks hemma. Programmet fungerade bara 1 månad och aktivera gick inte, / går inte med skolans kod. Har försökt få hjälp av CG men han har inte prioriterat detta precis så jag får försöka sitta så mycket som möjligt i skolan. Det skall nog gå fint om calle kan fixa iordning sina ritningar. Man får tjata lite på honom för att det skall hända saker vilket är lite tråkigt. 

Men ritningarna som jag har gjort ser väl helt ok ut rent ritningstekniskt, men det är mer detaljer som skall göras. Men denna delen av projektet blir nog inte några jättestora problem hoppas jag. Hemma kan jag ju alltid börja med redovisningen som jag fick papper om av christer här om dagen så nått kan man väl alltid göra. 

Ska göra mitt bästa för att det här ska bli så bra som möjligt 

Hade // OTTO 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0