090302

Tjena, 

Idag så började vi med att bygga på vårt kraftverk. 

Jag laddade bilen med lite saker jag skulle ha med och lämnade vara ca 20 över 7. Det jag hade med mig var:

*2m lång plastlist, bredd 6 cm
*2 cykelhjul
*Korv(Ericssons chark) & bröd
*Frukt

Jag hämtade upp calle och hans grejor och sen åkte vi till anders och drog med honom också. När vi väl kom fram till hovby dit bosse lovat att öppna åt oss så var det ingen där. Vi kollade både teorisal och hangar men det var inte en själ i närheten. Jag ringde till Micke(Mikael Erhardsson) eftersom jag inte har bosses nummer och fick reda på att dom var på de la gardie för någon länsstudiedags nåasdajslkdajhsd. Bosse hälsade att han skulle komma om en timma så vi åkte först hem till Anders.

Detta gjorde mig väldigt arg och jag var nära att kalla Bosse för @#{ eftersom han tidigare talat om för mig att han skulle vara där kl 8. Hur skulle en lärare känna om han/hon kom till en lektion där alla elever bara struntad i lektionen? Iallafall så tänkte jag att man aldrig kan lita på tider när det gäller våra lärare så vi åkte in och hämtade nykeln och satte igång. Vi kom igång ungefär kl 9. Vi körde sedan på till lunch vilket var kl 11.30.

Under denna tid så mätte vi upp stöttorna som skulle svetsas på en platta. Vi hade inga gradskivor utan endast vinkelhake och måttband så vi fick räkna för att få det rätt.  Men det blev ändå rättså rakt genom att vi slog våra kloka huvuden ihop. Vi mätte på 2 olika ställen och bestämde 2 olika höjder vilket gav ungefär den vinkel vi ville ha. Vi slipade sedan rent och borrade den metallplatta som skulle vara överst, vilken stöttorna skulle vara fastsvetsade i. Vi borrade ett hål stort nog att få navbulten från cykelhjulet igenom vilket blev 11 mm. 

Denna idé fungerade utmärkt och efter att ha tvättat och smörjat upp cykelhjulet så rullade det på fint. Vi tog nu lunch vilken vi åt i köket på hovby. Vi lunchade till 12.15 och satte sedan igång. Vi började nu svetsa topp-plattan på stöttorna. 

Vi lade topp-plattan på marken och sedan stog Anders och Calle och höll stöttorna medans jag punktade, detta efter att vi med spritpenna och synvinkel kontrollerat att allting skulle bli så symmetriskt som möjligt. Detta blev faktiskt överraskande bra. Vi svetsade sedan fast allting bra. Både jag och Anders svetsade, men calle ville inte. Jag tror han var lite rädd för att han skulle få världens stöt eller nått. 

Vi började sedan mäta på hur allting skulle vara monterat på fälgen och kom igång med att slipa på fälgen. För övrigt så kom bosse och påpekade att han trodde fälgen var av aluminium. Något jag var säker på att den inte var. Så jag slipade upp lite för att prova om det var svetsbart, och det svetsade fint som bara den. Vi kapade sedan alla bitar i längder och slipade så att vi imorgon kan börja svetsa detta. Men det känns som om vi kommer att bli klara imorrn samtidigt som vi har koll på allting. Hoppas bara att det fungerar. 

Sedan hade vi rast vid halv 3. Efter detta så städade vi i stort sett. Något som jag faktiskt lärt mig av att vara ute i hangaren är att det är viktigt att städa. Allt annat arbete blir roligare och går fortare om man har viss ordning. Så är det bara. 

För att sammanfatta dagen så tycker jag att det var roligt faktiskt. Vi hjälptes åt alla 3, (jag anders och calle). Calle och Anders provade på att slipa och skära i metall vilket dom tyckte var kul. Anders provade att svetsa också vilket jag tror calle var lite rädd för. Men vem går inte igång på att skära i metall lixom? jämfört med att sitta vid en dator så är det ju ganska annorlunda. Jag hoppas att vi får ett resultat som fungerar bra. Syftet med det vi håller på att bygga är ju egentligen att visa själva principen, samt att få upp folks ögon för nya lösningar inom denna branch som går framåt väldigt snabbt. 

Ledsen att inga bilder kommit upp här, men imorgon ska jag ta några. Kamera har inte varit det första jag tänkt på att ta med i den stressiga omgivning jag lever i just nu. Men det löser sig!

Bra jobbat Projectwindgen, hej. Nu ska jag skriva fysiklabb.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0