090304

Hallå, 

Ledsen att måndagen blev mycket text och lite bilder. Men laddar idag upp bilder från i tisdags. Ska ta med så mycket det går i texten nu. 

För att börja med en sammanfattning. Tisdags var en mycket givande dag. Hårt arbete och all tid vi lade gav resultat. Vi jobbade med projektarbetet mellan ca 8-19. När vi började såg det ut såhär. 

De 3 stöttor vi köpt byggde vi som sagt en ställning utav. Denna ställning har sina ben fastsvetsade på en platta. Plattan har ett hål i mitten där ett Cykelnav samt hjul är placerat. Så här långt hade vi kommit efter i måndags. 

Nu ska jag förklara vad vi gjorde i tisdags. Vi började tisdagen med att ta fram svetsen för att svetsa dit de stöttor som kom att sitta ute på cykelfälgen. De såg/ser ut såhär:



Detta var lite svårt och det var tur att vi var 3 man. Att mäta så att allt kom rätt krävde lite tålamod men slutresultatet är jag nöjd med. Svetsarna mellan fälgen och stöttorna är jag dock mindre nöjd med, även om de klarar våra hållfasthetskrav. Fälgen var ganska tunn att svetsa i och vi var tvugna att vara utomhus, där det blåser en del. Detta orsakar att gasen blåser iväg och gör att svetsen "hoppar". Men vi slipade sedan ner svetsarna, både för att göra det snyggt, och för att se att vi hade en fog mellan materialen. 

När detta steg var över så kom vi till att svetsa lodräta stänger längst ut på de stöttor vi just svetsat fast. Vi hjälptes åt att förbereda detta och slipa/kapa för svetsning osv. Detta blev mycket bra och jag är mycket nöjd med de svetsar som jag lyckades åstakomma. Kraftverket började nu se mycket mer helt ut. Från att ha blivit kallat fågelskrämma av personer jag inte nämner vid namn, till att bli estetiskt tilltalande enligt mig. Här är Kraftverket efter detta stadie. 



På långt håll tyckte jag att detta såg riktigt fint ut. Utan rosten skulle allting se ut som en fröjd för ögat. Efter vi var klara här så åkte vi hem till Daniel Lundgren, vars far vi tidigare köpt skrot utav, och hämtade lite ståltråd. Ståltråden låg bara och skräpade och vi behövde inte betala något för den vilket var överkomligt. Det var sån tråd som används i elstängsel för kreatur. 

När vi kom tillbaka så satte vi oss först och åt lunch för att sedan förbereda och svetsa det sista. Vi förberedde 6 små bitar som skulle sitta på respektivie under den lodräta stöttan och vara bas för segelduken. Vi borrade hål att fästa ståltråden i osv. Svetsarna där blev också lite finare och jag fick nog in lite bättre snits på det där tillslut. När detta stadie var klart så började vi bygga upphängningen till segelduken. 



Den här 150 cm långa plastlisten hade jag med mig hemifrån. Vi delade biten i 3x50cm bitar för att änvända till var och en av de 3 "skovlarna". I dessa borrade vi hål i både fram och bakkant för att kunna fästa ståltråden. Vi böjde till önskad form med hjälp av värmepistol och jag blev nöjd med resultatet. Det såg ut såhär:



Nu fick jag användning av den trådlåsnings praktik jag fått inom flygtekniken. På flygplan är trådlåsning en metod att hålla saker på plats där vibrationer och mekanisk rörelse kan ge upphov till att saker gängar ur. Jag är mycket nöjd med resultatet. 

På undersidan av den vertikala staven längst ut på stöttorna så valde vi sedan också att svetsa dit en bit som skulle hjälpa till att hålla ståltråden på plats. Detta behövdes då vi inte hade plast nog att montera både på ovansidan och undersidan. Jag tror att detta kommer hålla ganska bra då segelduken kommer att vilja dra allting framåt, och dess ringa vikt kommer inte ge några grövre påkänningar i vertikal led. 

När vi var klara med detta finliret tyckte vi att det var dags att frakta allting in mot stan. Vi städade iordning och plockade ihop allt. Något som även idag fungerade mycket bra och vi lämnade allt i samma skick som det var då vi kom.Vi åkte sedan in och lånade calles mammas bil som hade dragkrok, och tog hans kärra. Det var lite trångt men vi lyckades få in det. Vi råkade tyvärr bryta av en liten bit på en plastdel. Detta är dock lindrigt och jag ska borra nya hål ikväll så vi kan sätta dit den imorgon igen. 

Det var jättebra att vi kunde låna våra lokaler ute på hovby, men jag ser det som en självklarhet att vi skulle kunna göra det eftersom lokalerna är till för oss elever. Det som var lite negativt var att några av de lärare som höll till där under dagen, gick och påpekade saker hela tiden. De visste inget om projektet eller dess syfte men ville ändå lägga kommentarer som "Det där kommer aldrig fungera", "Det kommer att rasa ihop", "Det där är inte svetsbart". Dock ett stort + till Andreas Lignell som hjälpte till att ställa in svetsen. Den funkade bättre efter det vilket i kombination med att mina svetskunskaper förbättrades gav ganska fina fogar på sina håll. Tillslut.

Hos calle skärde vi upp bitar av segelduken men hann aldrig sy dit den. Vi tror att sy är den bästa metoden för att fästa och detta vill vi göra genom att fålla duken runt/över ytterkanterna och lägga en söm. Man skulle nog kunna använda något lim men det länns som om man inte förstör duken lika mycket samt sparar vikt om man syr. Saker till detta fick vi låna av anders snälla mamma. Men nu var klockan 7 och vi fick avbryta. Vi har allting ståendes i calles garage och vi ska dit imorgon för att sy dit segelduken. 

Jag har stora förhoppningar och får uppdatera om resultatet efter imorgon. Imorgon borde vi ha sytt dit all duk och tagit ut och testat om det verkligen fungerar. Jag har stora förhoppningar. 

På återseende

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0